Saturday, January 17, 2009

Kakak's Birthday

Hari ini 'kakak', my eldesy menyambut hari lahir yang ke 12. Jadi inilah masa mak dia nak praktikkan 'keras tangan'. Untuk projek kali ni memang aku tak belajar lagi cara2 nak menghias kek ni... tapi bila jengok blog orang aku tengok diorang punya kek cantik2, so aku pun cubalah.


Kakak plak request kek dua tingkat..alamak mencabar minda betul... tapi aku sahut jugak cabaran tu..




Teringin nak buat kek Barbie sebenarnya tapi since anka aku ni dah anak dara.. dia dah tak nak kek yang keanak-anakkan ni.. so aku pun buatlah puding.. siap pakaikan baju lagi... tak sempat nak buat necklace, tetamu dah dekat sampai..


Lepas tu yang lain2 tu aku buat yang simple dan senang iaitu goreng saja..Anak dara yang satu ni memang demanding sikit...tapi bapak dia pun memang suka melayan.. Dia pernah hint kalau nak ganti handphone dia nak Nokia yang slide.. jadi bapak dia pun belilah untuk hadiah birthday..

Kat bawah ni gambar2 makanan dan tetamu2.





Tapi buat kek kali ni tak berapa puas hati.. mula2 masa transfer batter ke acuan and masuk dalam oven takleh nak tutup coz acuan terbesar sikit..tapi aku improvise saja.. end up kek tak naik sangat and senget. Satu lagi bila buat ganache.. sepatutnya thin ganache tapi tak tau kenapa, cepat sangat mengeras..bila sapu pakai palate knife dia dah tak cantik... apa2 pun oklah tu for first timer.. camni nak kena gi menuntut jugak ni.. insyaallah.. semangat masih berkobar2 ni...