Monday, January 12, 2009

Leftover

Wah.. dah dekat dua minggu rupanya tak update blog. Ingatkan semalam bolehlah berkarya, tapi queue nya panjang plak. By the time sampai giliran mata dah ngantuk..itupun sempatlah jugak melayan majlis kawin Ekin ngan Mawi.

Ok, semalam ada jemputan kenduri@ my neighbour's. Oleh kerana majlisnya selepas zohor, I've decided to prepare something simple for the kids sementara nak tunggu waktu makan. Minggu ni plak rasa macam nak clearkan peti ais jugak. So dalam dok belek2 kat freezer tu terjumpalah ikan yang dah siap di blend. So, aku pun cakap ngan bibik hari ni nak masak laksam saja.

So, aku pun masaklah kuahnya dulu.. tetiba rasanya tak kick coz isi ikan tu dah lama beku, jadi manisnya dah hilang. Kebetulan plak a day before bibik dah siap rebus ikan so sambil masak tu sambil tumbuk sekor lg untuk tambah.. barulah ada rasa. Bila kuah dah siap baru aku siapkan laksamnya.



So lepas zohor, dalam kul 2.10 kiataorang pergi rumah nebor.. my hubby dah tak selesa coz orang lelaki takder.. so we thot dia buat sembahyang hajat and baca yasin kat surau terus. Pukul 2.30 baru kaum lelaki, since diaorang tak nak makan dulu so majlis diteruskan dengan bacaan yasin...pukul 3.30 petang baru makan. Nasib baik perut dah isi ngan laksam dulu..

Petang tu plak macam boring tak ada apa nak buat.. nak masak nasi pun rasanya macam kenyang lagi.. lagipun malam nanti ada pasar malam. Teringatlah ada leftover inti 'kurmapap' (Aku pakai rempah kurma instead of kari utk karipap) so nak wat apa ya... datanglah idea merapu aku..

Bahan dan peralatan :


Dah siap masuk dalam acuan, aku tinggalkan sekejap untuk melawat pasar malam..



Balik dari pasar malam, panaskan oven... Walla... 2 satisfied customers... Dalam waktu beberapa saat roti aku dah surut...

No comments: