Wednesday, April 8, 2009

Kek Mentega Gula Hangus

Weekend lepas aku macam rajin sket.. so aku buat kek. Ini merupakan kali kedua aku buat kek ni..memang aku suka rasanya.. Resepi asal aku dapat dari neighbour aku yang pernah kerja satu office dulu. Ok kita tengok gambar dulu, baru dapat feel kan.


Resepi asal
1 cawan gula
1 cawan air
1 kwtul butter(250g)
6 oz gula castor (aku guna dlm 200g)
8 oz tepung naik sendiri (aku buat dlm 400g)
5 biji telur

Dapat resepi ni melalui sms jadi tak adalah aturcaranya. Jadi apa yang aku nak tulis ni ikut cara yang aku buatlah ya.. Mula2 hanguskan gula lepas tu masukkan air, aku ada terbaca kalau nak caramelized gula pakai air panas lagi elok so that gula tu tak terkejut..dan terbukti betul..so itu yang aku ikut. Sejukkan sekejap..(suam pun dah ok).

Seterusnya mix butter and gula sampai kembang, lepas tu masukkan telur dan putar lagi..bila dah gebu masukkan tepung and gula hangus bergilir2 sampai habis. Bakar selama 40-45 minit pada suhu between 170-180'C (jangan lupa, pre-heated), bergantung pada oven masing2lah ya.

Nak cerita sikit kenapa aku punya version lebih sikit sukatan dari resepi asal. Ceritanya aku masuk dalam satu blog ni conversion 1 oz sama ngan 50 gram walhal yang bebenornya tak sampai 30 gram pun. Tapi menurut kawan aku ni.. it turn out aku punya version lagi better dari dia punya. Dia sempat rasa aku punya 1st trial tu.

Dah sejuk aku potong siap2 dan masukkan dalam dua tupperware, satu utk bawak ke office and satu lagi suruh bibik balas pada neighbour. Yang bawak kat office licin, yang tinggal kat rumah pun tak sempat nak hantar pada neighbour.

3 comments:

aduskirana said...

bila la ovenku akan rasa kepanasan...

zarin said...

harus ku cuba recepie ini this weekend..
2 3 menjak ni dok kemaruk buat cake..so far tk pernah jumpa recepie ni

Eramli said...

Ak: kalau hawa panas tak keluar lg..buleh wat masuk muzium tu.. hee..hee..takpa, nawaitu tu penting kk.kkk..

Zarin: Cubalah..sedap, tak menyesal tau...