Monday, April 13, 2009

Seri Muka Durian

Ewah... rajin plak aku hari ini.. sampai 2 post sekali gus. Bukannya apa, aku nak tempekkan satu lagi kueh yang aku buat untuk breakfast this morning. Kebetulan kat rumah ada satu paket durian (3 ulas jerr) so rasa macam nak try buat seri muka plak.. walaupun ini adalah first time aku mencubanya.

Aku dapat cari resepi dari buku yang ada kat dapur tapi aku punya sukatan memang dah siap adjust untuk di muatkan dalam loyang dan steamer ku yang kiut. Loyang yang aku pakai saiz 6 @ 7 inci diameter (sorileh..agak2 jerr)

Bahan2
Lapis Bawah
2 cawan pulut
2 cawan santan cair
102 sudu teh garam

Lapis atas
3 cawan santan pekat
2/3 cawan gula perang
2/3 cawan durian ( itu ajer yang ada pun)
1/3 cawan tepung gandum
1/3 cawan tepung kastad
1 sudu makan gula pasir
1/2 sudu teh garam

Cara2
Untuk lapis bawah, rendam pulut selama 4 jam. (resepi asal takyah)
gaul semua bahan, masukkan dalam loyang yang telah di sapu minyak. Kukuskan sampai masak. Lepas tu tekan dan padatkan pulut.

Untuk lapis atas, kisarkan semua bahan (aku pakai blender jerr)dan tapiskan. Tuangkan atas pulut yang dah masak dan kukuskan 1/2 jam. Sejukkan dulu baru potong.

Untuk memudahkan kita nak keluarkan dari loyang aku telah mengimprovise cara mengukusnya. Loyang tu aku basahkan dulu, lepas tu lapikkan dengan plastik tahan panas, baru masukkan pulut.


Sedia untuk dihidangkan. Selamat mencuba. (Perasan macam ada orang baca blog aku ni..hee..hee)

No comments: